Markkinoinnin 101: Herätä vahvoja tunteita, toista, kärjistä, näy — älä ole supersankari, ole palvelija

Jokainen meistä osaa markkinoida. Noudattamalla kurinalaisesti muutamaa pääperiaatetta oikein, onnistuu varmasti.

Markkinoinnin kahtiajako

Pääpiirteissään on olemassa kahta markkinointitapaa – pitkää ja lyhyttä. Pitkän pelin nimi on brändi ja lyhyen on konversio. Sosiaalisessa mediassa henkilöbrändin rakennus on luonnollisesti osa pitkää peliä, jossa rakennetaan luottamusta valitsemillaan kanavilla pitkäjänteisesti, postaus kerrallaan. Brändinrakennuspeli on se, jota itse pelaan. Konversiopeliä en osaa. Kumpikaan ei ole parempi kuin toinen ja oikein käytettynä erinomaisia tuloksia saa molemmilla. Ne eivät myöskään sulje toisiaan pois. Konversiopelistä esimerkkinä voi olla esimerkiksi Google AdWordsin mainos, jossa ohjataan kävijöitä verkkokaupan tuotteen ostonappia kohti. Tämä kirjoitus keskittyy pitkään peliin, brändin rakennukseen.

Näkyvyys ja huomio on se juttu

Omassa tekemisessä tärkeimpänä pidän näyttökertojen määrää; montako näyttökertaa saan per postaus, viikko tai kuukausi. Näyttökertojen idea on, että ihmiset näkevät, mitä teen ja mitä minulta voi halutessaan ostaa. On tärkeää, että ihminen näkee yksinkertaisesti, mitä myyt. Jos en olisi ollut näkyvillä ja kiinnittänyt huomiotasi, tämä teksti ei olisi nyt ruudullasi. (Kiitos, kun luet.) Näyttökertoja ja huomiota saa esimerkiksi sanomalla asioita yksinkertaistaen, liian suoraan, avaamatta asioita, antamalla oletuksille tilaa ja pyytelemättä anteeksi. Ihmiset haluavat viihtyä. Jouduin (pääsin) Twitterissä yhdellä twiitillä “paskamyrskyn”, minkä seurauksena tuli paljon henkilöön meneviä kommentteja, mutta seurauksena sain kasapäin näkyvyyttä sekä uusia seuraajia, paljon.

Esimerkiksi itselleni on tärkeää, että mahdollisimman paljon näkyvät seuraavat asiat samanaikaisesti: nimi, kasvot, ammatti ja toimint-alue (Roni Arvonen, kasvokuva, kiinteistönvälittäjä, Helsinki). Kun ihmiselle tulee aika myydä kotinsa, on luottamus jo valmiiksi rakennettu aika pitkälti. Toki, oikea arvo toimitetaan livenä – pelkkä somehumppa ei riitä, jos kasvokkain ei ole hyvä. Markkinointi on keino päästä ihmisten kanssa kasvotusten, palvelemaan. Palvelen.

Sekunti on uusi minuutti, minuutti on uusi tunti

Mene kirjoituksissa suoraan asiaan. Ei jaaritella tai kirjoitella pitkiä loppukaneetteja vailla informaatiota. Kun lukija kyllästyy, hän pyyhkäisee puhelimen ruutua ja siirtyy feedissään seuraavaan. Pidä videot lyhyinä. Jos video ei ole lyhyt, pidä se tiiviinä ja nopeatempoisena.

Luo arvoa

Jokainen postaus/kommentti/mikä tahansa sosiaaliseen mediaan laitettava sisältö on oltava pyyteetöntä arvoa luovaa. Brändin rakennuspeli ei ole myyntipeli. Älä myy. Herätä ihmisten halu ostaa. Älä kirjoita puhelinnumeroasi joka postaukseen: ”Soita minulle!”. Sen sijaan, kerro asiakasryhmällesi oikeasti jotain, joka auttaa heitä. Kerro, miten ostaa asunto 20.000 € alle markkinahinnan. Kerro jotain, josta ihmiset oppivat jotain. Kerro jotain, joka saa ihmisen nauramaan. Kerro jotain, joka auttaa asiakasta olemaan oman elämänsä supersankari.

Anna asiakkaan olla supersankari

Markkinoinnissa yrityksen/myyjän tulee asemoida itsensä olemaan tarinan auttaja, asiakkaan palvelija. Jokainen ihminen on oman elämänsä supersankari. Älä vie markkinoinnillasi asiakkaasi supersankarin viittaa vaan nosta hänet vielä korkeammalle korokkeelle. Esimerkiksi ”Soita minulle, sillä minä myyn paljon asuntoja” on kehno markkinointilause. Parempi lause (ei silti välttämättä hyvä) on kertoa, esimerkiksi: ”Soita minulle, niin autan sinut pankkiin parhaalla mahdollisella hinnalla.” Nähdään pankissa.

Pitkäjänteisyys ja toisto

Markkinointipanostuksesi tarvitsevat noin 10 x vaivannäön siihen nähden, mitä ajattelit. Brändin rakennus on kuin Rooman rakentamista, tiili eli postaus kerrallaan. Toisto on se juttu. Toisto. Haluatko mielummin näkyä yhden kerran jokaiselle n. 5.000.000 suomalaiselle vuoden aikana vai 100 kertaa 50.000:lle? Toista samoja teesejä samoista ja eri kulmista viikosta toiseen. Silloin ne jäävät ihmisten mieleen. Esimerkiksi #NähdäänPankissa on jotain, jota minulle sanotaan nykyään enemmän ja enemmän, ventovieraidenkin toimesta. Kiitos siitä! Jos olisi yhden kerran kirjoittanut someen ko. #:n, olisiko vastaanotto tällainen? Epäilen. Toisto on se juttu. Mikäli toistoa ei tarvittaisi, ensimmäinen postaukseni Kiinteistömaailman myyntineuvottelijana 27.04.2018 riittäisi ja asiakkaita sataisi. Not. Toisto on se juttu.

Arvo toimitetaan livenä – myy hyvin

Markkinointiponnistukset ovat hyödyttömiä, jos livenä toimitettu arvo on huonoa. Opettele myymään niin asiakaskohtaamisista tulee oikeasti yhteistyötä/kauppaa. Erinomainen kirja tähän liittyen on Brian Tracyn The Psychology of Selling. Lue/kuuntele se 10 kertaa putkeen. Niin minäkin tein. Ota sieltä ne eettiset kohdat ja unohda ko. kirjan heikot moraalisesti kierot lipsahdukset. Rehellisyys on se juttu. Lue kirja ja myy sinäkin itsellesi Teslaan vaadittavat tulot alle 30-vuotiaana.

Suositukset

Ei ole väliä, paljonko somessa pärisee, jos asiakkaasi eivät suosittele. Kestävä liiketoiminta rakennetaan tekemällä asiakkaista niin tyytyväisiä, että he suosittelevat sinua niin, että sylki lentää suusta heidän puhuessaan sinusta. Tämä on tavoite, vaikkei aina toteudu omallakaan kohdallani, myönnän! (Myös minulla on tyytymättömiä asiakkaita, vaikka kaikkeni ja yli olen heidän eteensä tehnyt. Otan silti vastuun. Ensi kerralla paremmin.)

Herätä vahvoja tunteita

Kärjistä, yksinkertaista, jätä asioita avoimeksi ja ole aito. Tunteita herättämällä saa ihmisen päättämään, onko hän asiakkaasi vai ei. Tiedän, että suuri osa ihmisistä ei halua minua myymään asuntoaan syystä tai toisesta. Karua se on. Mielelläni myisin, ihan kaikki. Vastaavasti tiedän, että suuri määrä ihmisiä haluaa vain ja ainoastaan minut myymään asuntonsa; ”Roni on hyvä tyyppi, luotan häneen, en edes kysy tarjousta muualta.” On sanottu, että jos puolet suomalaisista rakastaa sinua ja puolet vihaa, voi olla, että olet Suomen seuraava presidentti. (Ei huolta, ei minua puoletkaan Suomesta tunne ja vaikka tuntisikin, politiikkaan en lähde.) Herätä voimakkaita tunteita; näin saat ydinasiakasryhmäsi esiin. Vastaavasti asiakasryhmä, joka ei tykkää (ja jota et palvelisi kuitenkaan), menee vielä kauemmas, mutta se ei haittaa. Ydinasiakasryhmäsi kasvaa ja rakastaa juuri sinua vielä enemmän.

Nähdään pankissa,
Roni

Roni_end_2019_1

Roni Arvonen

Kiinteistönvälittäjä, LKV, KTM, Partner - Bo LKV | Helsinki - 0400 518 888

Myymässä asuntoa?

Haluan auttaa sinua myymään asuntosi parhaaseen hintaan, sinulle helpoimmalla tavalla.

Roni_end_2019_1

Roni Arvonen

Kiinteistönvälittäjä, LKV, KTM, Partner - Bo LKV | Helsinki - 0400 518 888

Myymässä asuntoa?

Haluan auttaa sinua myymään asuntosi parhaaseen hintaan, sinulle helpoimmalla tavalla.



Soita minulle