Miten aloittaa oma henkilöbrändin rakennus somessa?

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][vc_column_text]

Herätä tunteita

Kirjoita tekstiisi perkele, jos siltä tuntuu. Joku siitä harmistuu, joku tykkää. Postaa 18.000 euron suuruinen kaupan komissio Instagram-storyyn ja katso, mitä tapahtuu (näin tein ja herätti tunteita). Älä ole tasapaksu kädenlämpöinen, kuten suuri osa täällä somessa. Ole silti aina tyylikäs. Kohtelias. Ei haittaa, että osa ei tykkää, sillä sinun kanssasi samalla tavalla ajattelevat ja tuntevat haluavat juuri sinut heitä palvelemaan, kun sen aika on. Myönnän, kärjistän ja hämmennän usein tahallaan. Ylimielinen ei pidä olla, eikä saakaan. Jalat pitää pitää maassa. Ollaan nöyriä (humble), vaan ei vaatimattomia (modest). Tarkoittavat eri asioita. Herrasmieskäytös on aina muodissa.

Anna ja palvele

Anna ihmisille tietoa somessa. Anna heille tietoa, joka helpottaa heidän elämäänsä. Anna heille hauskoja hetkiä ja mahdollisuus kurkistaa oikeaan elämääsi. Esimerkiksi itse kerron asunnon ostoon ja myyntiin liittyviä vinkkejä turhankin avoimesti. Ihmiset säästävät kuulemma näillä vinkellä tuhansia euroja, olen kuullut. Joku harhautuu myös myymään asuntonsa itse. Haittaako? Ei. On hienoa, että somepäivitykseni auttavat ihmisiä. Niin some vastaa kuin someen huudetaan. Kun vahva auttamiskärki on edessä, myös toiseen suuntaan homma toimii huomattavasti paremmin.

Älä brändää tyhjää

Tyhjän brändäämisellä tarkoitan, että postataan esim. LinkedInissä siten, että kukaan ei tiedä, mitä myyt / mitä palveluita sinulta voi osta. Ei väliä, missä nimesi näkyy, ihmisten täytyy saada heti käsitys, mitä sinulta voi ostaa. Tiedetään tiedetään, kaikkia työnkuvia ei ole helppo selittää. Yritä silti. Mielestäni someen postaaminen ei ole relevanttia, jos taloudellinen kärki ei ole vahva. Tiedän, olen erilainen. Kaupallisen hyödyn saamiseen menee huomattavan paljon aikaa ja jollain pitää elääkin. Suurin somesta saatava hyöty ei silti ole raha, vaan ihmiset, joita sitä kautta tapaa ja palvelee. Joistain asiakkaista tulee hyviä ystäviä.

Ole aito haavoittuvainen oma itsesi

Tiedetään tiedetään, tämäkin on itsestään selvä. Silti juuri kukaan ei ole täällä aito oma itsensä. Mitä tämä tarkoittaa konkreettisesti? Älä laita hymiötä, jos ei hymyilytä. Kiroile, jos siltä tuntuu. Kerro, jos joku meni mönkään tai jos on huono päivä. Pahoittele sanavalintaa vain, jos se tuntuu oikealta teolta. Älä pahoittele, jos et mielestäsi ole tehnyt mitään väärää. Laita hymiö vain jos siltä tuntuu. Itse en paljoa hymiöitä käytä, sillä ei aina hymyilytä. Vastaavasti voin laittaa joskus 6 perkkäin jos naurattaa paljon. Jos seuraaja lähtee, hyvä! Ei hän olisi sinulta ostanut kuitenkaan. Nyt hän ainakin tietää nimesi.

Aitona haavoittuvaisena itsenään olemiseen on myös hyvä testi: pelottaako postauksen postaaminen? Mitä enemmän se pelottaa, sen parempi. Esimerkiksi itseäni jännittää tämän kirjoituksen postaaminen oikein huomattavasti.

Älä välitä tykkäysten määrästä

Tykkäysten määrällä ei ole väliä. Toki ne hivelevät egoa ja auttavat näkyvyydessä. Silti tykkäykset eivät ole se juttu. Näkyvyys ja näyttökerrat sen sijaan ovat. Jos postaat jotain, joka saa kaksi tykkäystä, mitä väliä, sillä sen näki ”ei juuri kukaan”. Algoritmeihin on sisään rakennettu, että ihmisten mielestä huonot postaukset eivät näy. Ole huoleti.

Postaa usein

Pyri postaamaan joka someen joka päivä. Tiedän, se on paljon. Se on kuitenkin juuri sitä perustekemistä, joka on kaikkein tärkeintä. Liikaa ei voi postata, liian vähän voi. Kommentoi, tykkää, jaa, kirjoita, kuvaa… Tee sitä, mikä tuntuu itsellesi luontevimmalta. Liikaa ei voi postata.

Nolous lähtee ajan kanssa

Selaa Instagramini alas saakka @roniarvonen ja katso, minkälaista settiä tuli uran alussa postattua. Suoraan sanoen ainakin jälkikäteen varsin hirveää katsottavaa, mutta se on osa tarinaa. Ihmiset tykkää tarinoista. Someen postaamisen aloittaminen on kuin apupyörillä polkupyörällä ja kaadut silti. Se on fine.

Älä pelkää mitä muut ajattelevat

Tästä kirjoitinkin jo aiemmin: Tee mitä haluut. Someen postaamisen aloittamisella lähtee kasa kavereita. Eivät ne toki kavereita olleetkaan, sillä eivät he muuten lähteneet olisivat. Somen kautta saa uusia kavereita, ystäviä. Nyt ei ole kyse mistään ihme mielikuvituskavereista vaan aidoista upeista oikeista ihmisistä. Someen postaamisen ainoa huono puoli ovat vihamieliset kommentit. Kaikki muu on hyvää, kaikki.

Postaa laadukkaasti

Teot viestivät, eivät sanat. Jos sanot, että työsi on laadukasta, mutta postaat huonolaatuisia kuvia, sinut ja tuotteesi mielletään myös huonolaatuisiksi. Postaa vain korkealaatuisia kuvia ja mahdollisimman kielioppivirheetöntä tekstiä. Panosta laatuun JA määrään. Nämä kun eivät ole toistensa poissulkevia asioita.

Etsi se oma some

Twitter, Instagtam, Facebook, Snapchat vai LinkedIn? Ota kaikki. Itselle luontaisin on ehdottomasti Twitter. Sen jälkeen LinkedIn. Näistä tulee suurin osa arviokäynneistäni (vink). Luonteeltani olen ekstroverttaamaan opetteleva introvertti, joten tekstin tuotto on minun juttuni. Vastaavasti videot ja visuaalisuus eivät niin ole juttuni, joten Instagramissa, Snapchatissa ja Facebookissa en ole niin paljoa mukana, mutta kuitenkin melkein päivittäin. Valitse oma some ja paina sinne kamaa joka päivä oikein olan takaa. Älä kuitenkaan unohda muita kanavia.

Postaa muutaman arvon mukaan

Esimerkiksi omia arvojani, joiden mukaan postaan, ovat integrity, asiantuntijuus, arvoasunnot, työmoraali, laatu, tarkkuus ja asuntomarkkinat. Tähän päälle sopivasti itseä mukaan, kuitenkaan olematta narsisti. Narsisteista ei tykkää kukaan.

Aloita tänään

Jos aloitat sen kuitenkin, mikset aloittaisi jo tänään? Tiedän, pelottaa, jännittää ja niin edelleen. Do it anyway. Niin mäkin tein. Oman tarkan tyylin ei tarvitse olla mietitty aluksi ollenkaan. Se kehittyy ajan myötä itsellesi sopivaksi, kuin automaattisesti.

Lopuksi

En ole somemessias eikä somen valmennus ole millään tavalla työtäni. Kantapään kautta on kaikki opittu, muilta matkittu ja tästä oma tyyli baby stepein kehitetty. Tällä hetkellä myynnissä olevista kohteistani kaikki paitsi 1 on tullut somesta. Esimerkiksi elokuussa pankissa kättelemäni kaupat olivat käytännössä kaikki täältä (yhteensä 3,119 m€). Some on väline, jolla pääsee ihmisten kanssa kasvotusten. Oikea arvo toimitetaan kuitenkin livenä ihmiseltä ihmiselle, joten pelkkä somekouhottaminen ei vie myyjää kaupallisesti minnekään.

Tämä blogikirjoitus syntyi tarpeesta, kun niin moni tätä minulta kysyi. Muista muuten myös, ettei kukaan pyydä sinua aloittamaan. Kukaan ei pyydä sinua postaamaan itsestäsi kuvia ja kirjoittamaan tekstejä. Sinun on itse puskettava itsesi markkinapaikalle, jotta sinut huomattaisiin. Niin minäkin tein. Ei kukaan ole minua tänne pyytänyt; tulin tänne ihan omalla luvalla. Ei ole olemassa somen sääntöjä, maksimipostausmäärää tai ketään, kuka antaisi sinulle luvan. Jos se toivottavasti päätöstäsi helpottaa, annan sinulle tässä ja nyt luvan alkaa postaamaan. Tervetuloa vaikuttamaan.

Nähdään pankissa,

Roni

 

(Tämä teksti ei edusta Bo LKV:n virallista kantaa vaan on kirjoittajan oma henkilökohtainen kirjoitus.)[/vc_column_text][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][social_share show_share_icon=”yes” social_share_icon_pack=”dripicons” show_share_text=”yes”][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][templatera id=”304″][/vc_column][/vc_row]


Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Soita minulle