Näe autettavia ihmisiä – älä komissioita

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][vc_column_text]Älä näe komissioita, näe autettavia ihmisiä. Ihminen aistii pelottavan hyvin toisen syvimmät aikeet. Varmaan jokainen meistä on ollut tilanteessa, jossa saat puhelinmyyjältä soiton. Pyytää agressiivisesti tapaamiseen. Ehkä lehteä tyrkyttää. Aistit, että tämä kaveri ei halua antaa sinulle mitään; hän vain ottaa. Pikakomission kiilto silmissään. Viestintänsä on sanatonta, taajuuden värähtelyä. Aistit sen kyllä. Kiität ja suljet puhelimen. Ei kiitos. Mietit, mistä näitä sankareita oikein tulee.

Vastaavasti jokainen meistä on ollut tilanteessa, jossa myyntimies on sinua palvellut hyvillä aikeilla, intentioilla. Menit kivijalkamyymälään. Aikeissasi ostaa satasella tavara. Palveleva herrasmies selvitti tarpeesi, kuunteli ja totesi, ettet tarvitse tätä kalliimpaa vaihtoehtoa, sillä tuo kympin juttu on sinulle parempi tähän tilanteeseen. Kaupat ja kotiin. Kyllä kiitos. Kerrot kavereille. Palvelu oikein hymyilytti – sillä tyypillä oli mielessään sinun parhaasi, ei omansa, teoilla todistettu.

Raha on tärkeää. Siitä ei pääse mihinkään. Auttaminen vaan on tärkeämpää. Aidosti auttamalla pidemmällä aikavälillä teet myös enemmän fyrkkaa, niin järkeenkäymätöntä kuin se ehkä aluksi onkin.

Huomio: auttamisen fiilis täytyy olla aito, sydämestä. Hölmömpikin kaveri aistii, jos joku on muka auttavinaan. Eivät ihmiset tyhmiä ole.

Esimerkki omasta työstäni, jos sallitte. Tapanani on arviokäynnin jälkeen sovitusti soitella sopivan ajan kuluttua asiakkaalle perään, että mites edetään; aletaanko ehkä myydä. Yllättävän usein vastaus on, että tuttu osti tai ei ole enää ajankohtaista. Siinä, missä ennen olin pettynyt, jopa vihainen, ja mietin, että hitto vie meni komissiolasku sivusuun, nykyään mietin: hienoa, että siellä ongelma ratkaistu. Palvelutarve on poistunut. Asumiseen liittyvää ongelmaa ei enää ole. Hyvä!

Nykyajan myynti on enemmän ostamaan auttamista kuin painostavaa perinteisempää myyntitapaa. Älä myy painostavasti erilaisilla kikoilla; kukaan ei halua tulla myydyksi. Herätä halu ostaa, palvele hyvin aikein – sitä jengi haluaa.

Nähdään pankissa,
Roni[/vc_column_text][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][social_share show_share_icon=”yes” social_share_icon_pack=”dripicons” show_share_text=”yes”][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][templatera id=”304″][/vc_column][/vc_row]


Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Soita minulle