Somettavia välittäjiä on liikaa

Kun aloitin someen postaamisen kiinteistönvälityksestä keväällä 2017, melkein yksin sai välityksestä postailla. Minulle ehkä vähän naurettiin ja pyydettiin lopettamaan. Jatkoin onneksi postaamista, vaikka mieli teki poistua paikalta.

Tänäpäivänä somettavana välittäjänä oleminen ärsyttää ihmisiä, vaikka vuonna 2017 ihmiset kokivat sen uutena ja jossain määrin jännittävänä sekä mielenkiintoisena. Ihmisiä ärsyttävät välittäjät, sillä lisäarvo on usein nolla tai negatiivinen ja kaikilla on samat jutut: ”Oli arviokäynti, käytiin tekemässä kaupat ja nyt takaisin toimistolle ja on kivaa.” Ja ketään ei kiinnosta. Valitettavasti. En sano, että olisin itse mielenkiintoinen. Kyseessä on ennen kaikkea observaatio, ei niinkään mielpide.

Uusia somevälittäjiä putkahtaa sellaista tahtia, että alta pois. Se on hyvä — tervetuloa peliin mukaan. Helppoa rahaa täällä kuitenkaan ei ole. Ollaan rehellisiä ja todetaan, että rahan perässä itsekin välittäjäksi aloin eikä siinä ole mitään väärää. Nykyään motiivini alkavat olla toki jo eri.

Olen somen kiinteistökuplassani seurannut uusia välittäjiä putkahtavat someen hurjaa tahtia. Suurin osa hukkuu meluun vailla juuri mitään näkyvyyttä, mikä on harmi.

Tekemäni pienen kyselyn mukaan 84 % mielestä somevälittäjien määrä on yleistynyt.

Markkinoilla tuotteilla ja palveluilla on tapana toimia kutakuinkin seuraavassa syklissä: ensin asiaa tekee vain ihan pari ihmistä, jolloin voitot ovat hyviä ja vain olemalla bisneksessä sisällä, on voittaja. Toisessa vaiheessa kilpailijoita alkaa jo olla, mutta ensimmäisenä mukaan lähteneet ovat edelleen hyvässä asemassa, sillä heillä on markkinalla jo hyvä jalansija, jos ovat tehneet asioita oikein. Voittojen eteen saa tässä vaiheessa jo tehdä vähän töitä, muttei merkittävästi. Kolmannessa vaiheessa markkina alkaa saturoitua ja saturoituukin, mikä tarkoittaa, että peliin on varsin haastava lähteä mukaan, voitot ovat pienentyneet merkittävästi, mainonta maksaa ja erottautuakseen täytyy todella tehdä töitä, sillä erilaisia palveluntarjoajia alkaa olla paljon.

Alamme olla somevälityksessä tässä kolmannessa vaiheessa. Kyse on kuin siitä, että ennen sain myydä Helsingin Kauppatorin markkinoilla mansikoita ollen yksi kolmesta kojusta. Ihmiset jonottivat vain, koska olin läsnä. Nykyään kojuja on pilvin pimein, joten pelkkä läsnäolo ei riitä. Vanha tyytyväinen asiakaskunta, erinomainen tuote ja erinomainen palvelu toki varmistavat, että jonoa riittää hyville riippumatta kojujen määrästä. Vastaavasti uutena torin reunalle tulevat mansikkakauppiaat alkavat olla tosi heikossa asemassa. Aloittaminen ja erottuminen on epäreilun vaikeaa.

Itse en enää somevälittäjäksi uutena vuonna 2019 lähtisi, sillä markkinan melu alkaa olla jo valtavaa. Ilmaista näkyvyyttä ei saa likimainkaan sen verran kuin vain kaksi vuotta sitten. Kiinteistönvälittäjät somessa ärsyttävät ihmisiä, joten resistanssia on. Hyvät, erottuvat ja nälkäiset pärjäävät aina, mutta somevälittämisen kulta-aika ja helpot ajat ovat ohi. Silti erilaisille, rohkeille ja paskaakaan muiden mielipiteistä välittäville aidoille ihmisille tilaa on. Hauskaa juhannusta!

Nähdään pankissa,

Roni

 

Tässä vanhempia postauksia aiheeseen liittyen, joista voi sinulle, hyvä ystävä, olla apua:

Markkinoinnista

Välittäjänä/myyntityön/yrittäjyyden aloittamisesta

Miten aloittaa oma henkilöbrändin rakennus somessa

Näe autettavia ihmisiä, älä komissioita

Roni_end_2019_1

Roni Arvonen

Kiinteistönvälittäjä, LKV, KTM, Partner - Bo LKV | Helsinki - 0400 518 888

Myymässä asuntoa?

Haluan auttaa sinua myymään asuntosi parhaaseen hintaan, sinulle helpoimmalla tavalla.

Roni_end_2019_1

Roni Arvonen

Kiinteistönvälittäjä, LKV, KTM, Partner - Bo LKV | Helsinki - 0400 518 888

Myymässä asuntoa?

Haluan auttaa sinua myymään asuntosi parhaaseen hintaan, sinulle helpoimmalla tavalla.



Soita minulle