Turpa kiinni, kun asiakas puhuu

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][vc_column_text]Hyvä myyjä käyttää kahta korvaansa ja yhtä suutaan kutakuinkin näiden suhteessa. Ole läsnä, tyhjennä mielesi, tunne — kuuntele. Kuuntele sellaisella intentiolla, että mielessäsi ei ole seuraava nokkela myyntilause, jonka droppaat keskusteluun ilman kuuntelua heti asiakkaan hiljennyttyä.

Ota intentioksesi kuunnella. Kuuntele oikeasti, mitä asiakas sinulle sanoo. Lue riveiltä ja rivien välistä, mikä on asiakkaalle tärkeintä. Olet ongelman ratkoja, hyvä myyjä. Mitä enemmän asiakas sinulle asiasta kertoo, sen paremmin osaat häntä palvella.

Kun asiakas puhuu, myyjän kuuluu olla hiljaa. Valokeila on puhujassa — haluatko, että parrasvalot ovat asiakkaassa vai sinussa? Mitä enemmän valoissa on asiakas, sen mukavampaa hänellä on. Mitä mukavampaa, ja parempi FIILIS hänellä on, sen todennäköisemmin hän haluaa ostaa.

Meille kaikille tulee mieleen se tuntemamme tyyppi, joka puhuu aina ja joka kerta päälle ja jos hän ei saa suun vuoroa, hänen suustaan tulee repeatilla sama lauseen sana niin kauan, että hän saa sanottua haluamansa lauseen narsistisesti loppuun. Älä ole se ärsyrrävä tyyppi. Ole pro. Kuuntele.

Kysy hyviä kysymyksiä. Kartoita tarve ja ongelma. Kerro ratkaisu. Kerro, miten edetään ja tee ostaminen helpoksi. Herätä halu ostaa. Kukaan ei lähtökohtaisesti halua, että hänelle myydään. Me kaikki taas haluamme ostaa. Mitä enemmän asiakas puhuu, sen enemmän hän yleensä haluaa ostaa.

Joskus on toki hyvä olla ihan hiljaakin. Kun asiakas tulee yksityisesittelyyn, annan hänelle tilanteen mukaan tilaa olla myös yksin ja fiilistellä. Jos taas asiakas vain haluaa puhua ja että kierrän mukana, sopii. Kysymys on ennen kaikkea siitä, miten saadaan asiakas – ihminen – haluaa, että häntä palvellaan ja saa tuntemaan olonsa varmaksi, luottavaiseksi ja arvostetuksi.

Mikään ei pysäyttäne kauppaa nopeammin kuin huonokäytöksinen asiakaspalvelija. Tavallisista kahviloista saa näkemykseni mukaan varsin samanlaista kahvia joka paikasta. Mikä erottaa hyvän ja huonon paikan? Paikan palvelu; aurinkoinen hyvän fiiliksen asiakspalvelija, joka saa sinut tuntemaan tärkeäksi ja arvostetuksi. Ole se palvelija — kuuntele intentiolla. Pidä turpa kiinni, kun asiakas puhuu.

 

Nähdään pankissa,

Roni Arvonen
Kiinteistönvälittäjä, LKV, KTM, Partner
0400 518 888 | roni@bo.fi
Helsinki

Autan mielelläni asuntosi myynnissä PK-seudulla. Ota yhteyttä  ja sovitaan tapaaminen.

Kirjoitus on kirjoittajan henkilökohtainen näkemys, ei Bo LKV Helsinki Oy:n virallinen kanta.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][social_share show_share_icon=”yes” social_share_icon_pack=”dripicons” show_share_text=”yes”][vc_empty_space height=”25px”][vc_separator type=”normal” color=”#b5b5b5″ thickness=”1″][vc_empty_space height=”25px”][templatera id=”451″][/vc_column][/vc_row]


Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Soita minulle